Selasa, 29 November 2011

0 18.0 Kawalan Kerajaan Terhadap Teknologi

Kerajaan  sentiasa  memberi  perhatian  terhadap  keselamatan  teknologi maklumat  dan komunikasi (information and communications technology)  atau  ICT. Pertumbuhan  pesat  penggunaan  ICT  di  kalangan  belia,  terutama  melalui kemudahan  Internet , mendedahkan  maklumat  secara  lebih luas dan ini memungkinkan  berlakunya  pencerobohan  yang  boleh  mengakibatkan kebocoran maklumat  rahsia  rasmi  dan  maklumat rasmi Kerajaan.  Keadaan ini jika tidak diberi perhatian  rapi  boleh  menimbulkan  masalah yang lebih besar di masa hadapan.  Disamping  itu perlu  ada  keseimbangan antara kawalan keselamatan yang terlalu ketat sehingga  membatasi  penyebaran  maklumat  penyampaian  perkhidmatan,  dengan kawalan  yang  terlalu  longgar  yang  boleh  memudaratkan  keselamatan  atau kepentingan  Perkhidmatan  Awam  dan  Negara.
Objektif  utama  Dasar  Keselamatan  ICT  Kerajaan  ialah  seperti  berikut: Memastikan  kelancaran  operasi  Kerajaan  dan  meminimumkan  kerosakan  atau kemusnahan;  Melindungi  kepentingan  pihak-pihak  yang  bergantung  kepada sistem maklumat  daripada kesan kegagalan atau kelemahan dari segi kerahsiaan, integriti, kebolehsediaan, kesahihan maklumat dan komunikasi; dan Mencegah salahguna atau kecurian aset ICT kerajaan.  Dasar Keselamatan ICT Kerajaan ini juga bertujuan untuk  memudahkan perkongsian maklumat sesuai dengan keperluan operasi kerajaan.  Ini hanya boleh dicapai dengan memastikan semua aset ICT dilindungi.
Menurut pendapat Freud ,teknologi bermakna ‘lanjutan organ asli  untuk mendapatkan perkara yang dilakukan’. “Teknologi adalah bukan sebuah objek ,ia selalu bermakna kepada sesuatu yang berakhir. “ (Rybczynski,1983:213). Peter Wahler dan Claus J. Tully menyatakan perbincangan tentang sikap belia kepada teknologi seolah-olah untuk mengesahkan pemerhatian yang dibuat semasa perbahasan hebat bagi belia di awal 1980-an dan juga benar untuk topik-topik lain. Sikap belia terhadap teknologi berdasarkan “special point of view”. penyebaran maklumat baru dan teknologi komunikasi serta kemusnahan sumber asli yang semakin meningkat yang pesat telah mengasahkan penyedaran awam tentang risiko kemajuan teknikal. Mengikut (rujuk Klages & Kmiecziak, 1981; Inglehart, 1989) "masa depan negara kita adalah berasaskan kepada belia dan teknologi. Pendapat ini menunjukkan teknologi sebagai pendorong utama untuk perubahan sosial dan prognoses pautan dan harapan untuk pemodenan masa depan serta-merta kepada kemajuan. Contohnya dari segi pemakaian dan percakapan  golongan belia. Dengan mengambil pendekatan ini sebagai titik permulaan, seseorang  boleh  melihat  justifikasi yang mendalam untuk konsep "penerimaan teknologi" yang sering digunakan dalam penyambungan, terutamanya dalam penyelidikan pendapat umum. Adalah fakta mengenai penerimaan pembangunan bahawa belia tidak mengambil inisiatif sendiri, yang tidak semestinya menjejaskan mereka  secara peribadi  dari  apa-apa  cara  langsung, tetapi milik dinamik kuasa ekonomi  dan  politik  perindustrian yang bercita-cita tinggi pada awal tahun 1990.  Namun  dapatlah  kita  melihat  Belia  banyak  menggunakan  teknologi dalam kehidupan  seharian  dari  setiap  sudut.
Peraturan  lama  untuk  memasang  peralatan  pencegahan  tidak  boleh  diharap  lagi.  Tidak  beberapa  lama  dahulu  pemasangan  'up to date anti-virus and firewall  software'  bersamaan  dengan  'effective policies of attachments and passwords' adalah  pertahanan  cukup  kebal  daripada  ancaman  siber.  Pada  hari  ini, ancaman  bersepadu  tidak  lagi  memerlukan  campur  tangan  manusia  untuk melancar  dan  membuka ruang  untuk  melakukan pencerobohan  berbentuk  lama  dan baru.  Dalam  mewujudkan  undang-undang  dan  peraturan,  Malaysia  tidak  jauh berbeza  berbanding  dengan  Negara  maju.  Di antara  undang-undang  yang  telah dikuatkuasakan  ialah  Akta  Rahsia  Rasmi  1972,  Akta  Jenayah  Komputer  1997, Akta Tandatangan  Digital 1997,  Akta  Teleperubatan 1997,  Akta  Komunikasi  dan Multimedia 1998  dan  Peraturan  Tandatangan  Digital  1998.  Beberapa undang-undang  baru  juga  sedang  digubal  oleh  kerajaan  untuk  memperkukuhkan  lagi pelaksanaan  undang-undang  siber  seperti  'Personal Data Privacy Act'  dan 'Government  Transaction  Activities  Bill'.  Ini  menunjukkan  Negara  tidak  kurang undang-undang  yang  selari  dengan  pembangunan  teknologi.  Peraturan  untuk mengendalikan  kebangkitan  teknologi  baru  adalah  mencukupi,  terkehadapan  dan mematuhi  piawaian  dan  kehendak  antarabangsa  yang  terbaik.
Perubahan  teknologi  baru  telah  menggerakkan  perubahan  dari  segi  aktiviti jenayah.  Jenayah  boleh  dilakukan  dengan  begitu  cepat,  tidak  mudah  lagi  bagi pengendali  jenayah  mengumpul  maklumat  dan  mengemukakannya  ke  mahkamah untuk  pendakwaan.  Oleh  itu  para  hakim,  pendakwa,  peguam  dan  PKJ  memerlukan pengetahuan  yang  mendalam  tentang  undang-undang  berasaskan  internet  atau pengetahuan  teknikal  untuk  mengesan  dan  mendakwa  penjenayah  komputer dengan  pantas.   Mengikut  banci  keselamatan  ICT yang  dijalankan  di Malaysia oleh pihak  NISER pada  tahun 2000/2001 mendapati  lebih  daripada  ¾  organisasi  yang dibanci  tahu  akan  kewujudan  Undang-Undang  Siber  Malaysia.  Sebaliknya  majoriti 95%  organisasi  tersebut  tidak  memahami  dengan  sepenuhnya  dan  ini  meragukan kemampuan  keberkesanan  mereka  menjalankan  tanggungjawab.   Ketua Jabatan adalah  bertanggungjawab  sepenuhnya  mengenai  keselamatan  dalam  Jabatannya. Tanggungjawab  untuk  melaksanakan  segala  arahan-arahan  keselamatan  ialah Pegawai  Keselamatan  Jabatan  yang  terdiri  daripada  Timbalan  Ketua  Jabatan  yang menjalankan  kerja-kerja  pentadbiran  dengan  mendapat  nasihat  daripada  Pegawai Keselamatan  Kerajaan.
Kesimpulannya,  kerajaan  harus mengawal penggunaan  teknologi oleh golongan belia melalui kaedah undang-undang atau akta yang bersesuai demi memastikan  masa  depan negara dan belia  yang teratur  dan  selamat.


0 comments:

Catat Ulasan