Kerajaan sentiasa memberi perhatian terhadap keselamatan teknologi maklumat dan komunikasi (information and communications technology) atau ICT. Pertumbuhan pesat penggunaan ICT di kalangan belia, terutama melalui kemudahan Internet , mendedahkan maklumat secara lebih luas dan ini memungkinkan berlakunya pencerobohan yang boleh mengakibatkan kebocoran maklumat rahsia rasmi dan maklumat rasmi Kerajaan. Keadaan ini jika tidak diberi perhatian rapi boleh menimbulkan masalah yang lebih besar di masa hadapan. Disamping itu perlu ada keseimbangan antara kawalan keselamatan yang terlalu ketat sehingga membatasi penyebaran maklumat penyampaian perkhidmatan, dengan kawalan yang terlalu longgar yang boleh memudaratkan keselamatan atau kepentingan Perkhidmatan Awam dan Negara.
Objektif utama Dasar Keselamatan ICT Kerajaan ialah seperti berikut: Memastikan kelancaran operasi Kerajaan dan meminimumkan kerosakan atau kemusnahan; Melindungi kepentingan pihak-pihak yang bergantung kepada sistem maklumat daripada kesan kegagalan atau kelemahan dari segi kerahsiaan, integriti, kebolehsediaan, kesahihan maklumat dan komunikasi; dan Mencegah salahguna atau kecurian aset ICT kerajaan. Dasar Keselamatan ICT Kerajaan ini juga bertujuan untuk memudahkan perkongsian maklumat sesuai dengan keperluan operasi kerajaan. Ini hanya boleh dicapai dengan memastikan semua aset ICT dilindungi.
Menurut pendapat Freud ,teknologi bermakna ‘lanjutan organ asli untuk mendapatkan perkara yang dilakukan’. “Teknologi adalah bukan sebuah objek ,ia selalu bermakna kepada sesuatu yang berakhir. “ (Rybczynski,1983:213). Peter Wahler dan Claus J. Tully menyatakan perbincangan tentang sikap belia kepada teknologi seolah-olah untuk mengesahkan pemerhatian yang dibuat semasa perbahasan hebat bagi belia di awal 1980-an dan juga benar untuk topik-topik lain. Sikap belia terhadap teknologi berdasarkan “special point of view”. penyebaran maklumat baru dan teknologi komunikasi serta kemusnahan sumber asli yang semakin meningkat yang pesat telah mengasahkan penyedaran awam tentang risiko kemajuan teknikal. Mengikut (rujuk Klages & Kmiecziak, 1981; Inglehart, 1989) "masa depan negara kita adalah berasaskan kepada belia dan teknologi. Pendapat ini menunjukkan teknologi sebagai pendorong utama untuk perubahan sosial dan prognoses pautan dan harapan untuk pemodenan masa depan serta-merta kepada kemajuan. Contohnya dari segi pemakaian dan percakapan golongan belia. Dengan mengambil pendekatan ini sebagai titik permulaan, seseorang boleh melihat justifikasi yang mendalam untuk konsep "penerimaan teknologi" yang sering digunakan dalam penyambungan, terutamanya dalam penyelidikan pendapat umum. Adalah fakta mengenai penerimaan pembangunan bahawa belia tidak mengambil inisiatif sendiri, yang tidak semestinya menjejaskan mereka secara peribadi dari apa-apa cara langsung, tetapi milik dinamik kuasa ekonomi dan politik perindustrian yang bercita-cita tinggi pada awal tahun 1990. Namun dapatlah kita melihat Belia banyak menggunakan teknologi dalam kehidupan seharian dari setiap sudut.
Peraturan lama untuk memasang peralatan pencegahan tidak boleh diharap lagi. Tidak beberapa lama dahulu pemasangan 'up to date anti-virus and firewall software' bersamaan dengan 'effective policies of attachments and passwords' adalah pertahanan cukup kebal daripada ancaman siber. Pada hari ini, ancaman bersepadu tidak lagi memerlukan campur tangan manusia untuk melancar dan membuka ruang untuk melakukan pencerobohan berbentuk lama dan baru. Dalam mewujudkan undang-undang dan peraturan, Malaysia tidak jauh berbeza berbanding dengan Negara maju. Di antara undang-undang yang telah dikuatkuasakan ialah Akta Rahsia Rasmi 1972, Akta Jenayah Komputer 1997, Akta Tandatangan Digital 1997, Akta Teleperubatan 1997, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Peraturan Tandatangan Digital 1998. Beberapa undang-undang baru juga sedang digubal oleh kerajaan untuk memperkukuhkan lagi pelaksanaan undang-undang siber seperti 'Personal Data Privacy Act' dan 'Government Transaction Activities Bill'. Ini menunjukkan Negara tidak kurang undang-undang yang selari dengan pembangunan teknologi. Peraturan untuk mengendalikan kebangkitan teknologi baru adalah mencukupi, terkehadapan dan mematuhi piawaian dan kehendak antarabangsa yang terbaik.
Perubahan teknologi baru telah menggerakkan perubahan dari segi aktiviti jenayah. Jenayah boleh dilakukan dengan begitu cepat, tidak mudah lagi bagi pengendali jenayah mengumpul maklumat dan mengemukakannya ke mahkamah untuk pendakwaan. Oleh itu para hakim, pendakwa, peguam dan PKJ memerlukan pengetahuan yang mendalam tentang undang-undang berasaskan internet atau pengetahuan teknikal untuk mengesan dan mendakwa penjenayah komputer dengan pantas. Mengikut banci keselamatan ICT yang dijalankan di Malaysia oleh pihak NISER pada tahun 2000/2001 mendapati lebih daripada ¾ organisasi yang dibanci tahu akan kewujudan Undang-Undang Siber Malaysia. Sebaliknya majoriti 95% organisasi tersebut tidak memahami dengan sepenuhnya dan ini meragukan kemampuan keberkesanan mereka menjalankan tanggungjawab. Ketua Jabatan adalah bertanggungjawab sepenuhnya mengenai keselamatan dalam Jabatannya. Tanggungjawab untuk melaksanakan segala arahan-arahan keselamatan ialah Pegawai Keselamatan Jabatan yang terdiri daripada Timbalan Ketua Jabatan yang menjalankan kerja-kerja pentadbiran dengan mendapat nasihat daripada Pegawai Keselamatan Kerajaan.
Kesimpulannya, kerajaan harus mengawal penggunaan teknologi oleh golongan belia melalui kaedah undang-undang atau akta yang bersesuai demi memastikan masa depan negara dan belia yang teratur dan selamat.
0 comments:
Catat Ulasan